واریس و ورم پا: بخورها و نخورها

 


واریس به دلیل مشکلات به وجود آمده در جریان خون بروز می‌کند. برخی از مواد غذایی تاثیر زیادی در افزایش سلامت رگ‌ها دارند و باعث بهبود جریان خون در رگ‌ها به خصوص در مناطقی مانند پاها می‌شوند که نیروی جاذبه گردش خون را کمی با مشکل مواجه می‌کند.


در این مطلب چند ماده ی غذایی مفید برای کاهش واریس و ورم پاها داریم و در نهایت مضرهای این مشکل را نیز معرفی کرده‌ایم. لطفا با ما همراه باشید.

آنتوسیانین

 

 

انجیر، آلو، مورد صحرایی، بادمجان
این مواد غذایی حاوی ترکیبات مفیدی به نام آنتوسیانین هستند که از یک واژه ی یونانی به نام «گل آبی» ریشه گرفته است.

وقتی میوه ها و یا سبزیجات آبی، بنفش یا قرمز رنگی مانند انگور قرمز، مورد صحرایی، انجیر،آلو، توت فرنگی، شاه توت، بادمجان، کلم قرمز و غیره میل می‌کنید از ترکیب مفید دیگری به نام فلاونوئیدها نیز بهره مند می‌شوید. هر دوی این ترکیبات ضدالتهاب بوده و به ترمیم رگ‌های خونی آسیب‌دیده و کاهش واریس کمک می‌کنند.


بروکلی، آووکادو و بادام
جوانه ی گندم، تخمه آفتابگردان، زرده ی تخم مرغ، اسفناج و بروکلی سرشار از ویتامین E هستند که آلفا-توکوفرول نیز نامیده شده و آنتی اکسیدانی قوی محسوب می‌شود. به عقیده ی برخی از متخصصان ویتامین E ضدانتقاد خونی طبیعی است. در نتیجه اگر مشغول مصرف داروهای ضدانعقاد هستید باید در مصرف آن حد تعادل را رعایت کنید و از مصرف مکمل آن بپرهیزید.


پرتقال و لیموترش به خاطر ویتامین C
ویتامین C باعث بهبود قوام و خاصیت ارتجاعی مویرگ‌ها شده و به حفظ سلامتی بافت‌های انتقال‌دهنده کمک می‌کند؛ در نتیجه باعث کاهش واریس‌ها نیز می‌شود. این ویتامین در پرتقال، لیموترش، توت فرنگی، کیوی، انبه، جعفری، فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی وجود دارد. اگر این مواد غذایی را با یکی از منابع غذایی فلاوونوئید مانند میوه های قرمز مصرف کنید ویتامین C بیشتری جذب بدن‌تان می‌شود.


  یک قاشق سبوس گندم یا برنج
متاسفانه یبوست باعث بروز و تشدید واریس می‌شود. زمانیکه ریتم کار روده ها دچار اختلال می‌شود فشار زیادی به رگ‌ها وارد شده و جریان خون دچار مختل می‌شود. در واقع یبوست روی رگ‌های قسمت‌های تحتانی بدن تاثیر می‌گذارد. سبوس به تنظیم کار روده‌ها کمک می‌کند و یبوست را از بین می‌برد. توصیه می‌کنیم برای رفع یبوست روزانه یک قاشق سبوس برنج یا گندم(صبح) میل کنید. می‌توانید آن را به شیر یا ماست اضافه کرده و میل کنید. حتما در طول روز آب بیشتری مصرف کنید.


سبزیجات برای جذب بیشتر پتاسیم
خانم‌هایی که دچار جریان خون نامناسب در ناحیه ی پاها بوده و واریس دارند معمولا جزو افرادی هستند که از مشکل احتباس آب نیز رنج می‌برند. برای رفع این مشکل و از بین بردن ورم پاها توصیه می‌شود حتما از مواد غذایی سرشار از پتاسیم مصرف کنید. تمام سبزیجات حاوی پتاسیم هستند. از بین میوه‌های حاوی این ماده ی معدنی می‌توان به موز اشاره کرد.

متاسفانه یبوست باعث بروز و تشدید واریس می‌شود. زمانیکه ریتم کار روده ها دچار اختلال می‌شود فشار زیادی به رگ‌ها وارد شده و جریان خون دچار مختل می‌شود

آب بیشتری بنوشید
آب باعث بهبود جریان خون شده و برای کاهش واریس مفید است. به این ترتیب که عملکرد دستگاه  دفع ادرار مانند دفع سدیم به وسیله ی آب کنترل می‌شود. در  صورت عدم دفع ماده ی اضافی از بدن خطر تشدید واریس ها بیشتر خواهد شد؛ بنابراین توصیه می‌شود که روزانه حدود دو لیتر آب بنوشید.


آناناس
اگر از واریس رنج می‌برید آناناس میل کنید چون این میوه حاوی آنزیمی به نام بروملین است که روی رگ‌ها تاثیر داشته و یک «فیبرینولیتیک» طبیعی محسوب می‌شود. فیبرینولیز روندی برای حل کردن لخته‌های خونی به کمک پروتئین پلاسمینوژن موجود در آناناس است که غلظت خون را کاهش می‌دهد.

سیر و پیاز و زنجبیل


سیر، پیاز و زنجبیل
احتمالا بارها شنیده اید که سیر و پیاز برای قلب مفید است. این مواد غذایی نقش موثری در مهار تجمع پلاکت ها دارند؛ یعنی اینکه مصرف سیر و پیاز خطر وارده به رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه برای بهبود جریان خون در پاها موثرند.

زنجبیل نیز همین خواص را داشته و به بهبود روند هضم غذا نیز کمک می‌کند.

 

 

از این ها بپرهیزید

امان از چربی‌ها
چربی‌های معروف به چربی‌های اشباع شده که در لبنیات پرچرب، سوسیس و کالباس، کره، خامه، کیک و شیرینیجات صنعتی و غیره وجود دارد باعث افزایش میزان تری گلیسیرید و کلسترول خون می‌شود. اگر میزان این مواد در خون بیش از اندازه بالا بروند باعث آسیب به قلب شده و خون غلیظ و چسبناک می‌شود. زمانی که خون به خوبی جریان نداشته باشد نیز سر و کله ی واریس‌ها پیدا می‌شود. تا حد امکان از مصرف این مواد غذایی بپرهیزید.


نمک: دشمن ظاهر و باطن تان
مصرف نمک و یا هر محصول غذایی حاوی میزان بالای سدیم باعث بروز مسئله ی احتباس آب و پف کردن بدن شده و در جریان خون اختلال ایجاد می‌کند. در هنگام خرید محصولات غذایی با دقت بیشتری ترکیبات آن را مطالعه کنید و از خرید محصولاتی با میزان بالای سدیم(یعنی بالای 200 میلی گرم در هر 100 گرم) خودداری کنید.


سیگاری‌ها بیشتر در معرض واریس قرار می‌گیرند
سیگار به دلیل دارا بودن ترکیبات سمی، برای خانم‌ها و به خصوص برای خانم‌هایی که واریس دارند خطرناک تر است. به خاطر این که غلظت و حالت چسبناک خون را افزایش می‌دهد. به عقیده ی محققان خطر بروز واریس در خانم‌های غیرسیگاری که در معرض دود سیگار قرار دارند(سیگاری های غیرفعال) نیز بیشتر است.

 

تبیان

 


0 نظر دادن به "واریس و ورم پا: بخورها و نخورها"

نوشتن نظر

نام شما:


نظر شما: توجه : HTML ترجمه نمی شود!

کد امنیتی را در کادر زیر وارد نمایید:



پشتیبانی و توسعه: اپن کارت فارسی
کلیه حقوق نزد فروشگاه اینترنتی تله تی وی محفوظ است. @ 2017